RECLAME, VEROORZAKER VAN GROEIENDE MAATSCHAPPELIJKE PROBLEMEN
en het antwoord van de evenwichtseconomie
Invloed van reclame
Fotograaf: Matthew McCullough ▶
Licentie: ▶
RECLAME WERKT DESTRUCTIEF
Obesitas en andere zogenaamde welvaartsziekten worden mede veroorzaakt door reclame.
Ook overconsumptie en bijbehorende milieubelasting zijn een direct gevolg van reclame.
Door de economische spelregels te veranderen kan dit soort reclame overbodig worden...
Inhoud
1. Reclamebudgetten blijven stijgen, ook tijdens een crisis ▽2. Reclame gebruikt telkens meer technieken ▽
3. Reclame is ook destructief ▽
4. In de evenwichtseconomie is reclame overbodig ▽
1. Reclamebudgetten blijven stijgen, ook tijdens een crisis
Reclamebudgetten zijn tijdens crisis van 2007 toch aanzienlijk gestegen.
De stijging van reclame-uitgaven in de VS is weergegeven in onderstaande grafiek.
Wat opvalt is sterke stijging van digitale reclame-uitgaven die toen opkwam.
2. Reclame gebruikt telkens meer technieken
In de vrijemarkteconomie moet ieder bedrijf vechten om zijn producten aan de man te brengen.
De 'logica van de vrije markt' is dat bedrijven elkaar telkens harder moeten beconcurreren met reclame
om hun marktaandeel uit te breiden of te behouden.
Vandaar dat de reclame-uitgaven moeten blijven toenemen.
In deze competitie gaat men telkens verder. Hele onderzoeksteams aan universiteiten en bij bedrijven zijn bezig met steeds
geraffineerdere strategieën om de consument telkens meer te laten kopen.
Psychologie, marketing, maar ook innovaties in de ICT hebben ervoor gezorgd dat reclame ons leven
meer en meer beinvloedt.
3. Reclame is ook destructief
Het consumptiepatroon gestimuleerd door reclame heeft een overwegend negatief effect op onze gezondheid.
Zeker kinderen jonger dan 8 jaar zijn weerloos tegen advertenties. Ongeveer 70% van de reclamezendtijd rond Nederlandse kinderprogramma’s betreft snoep, tussendoortjes en frisdrank.
Onderstaande video geeft een beeld over hoe zeer reclame het leven van Amerikaanse kinderen nu en in de toekomst beïnvloedt. En Amerika is vaak de voorbode van wat ons in Europa te wachten staat.
En natuurlijk is reclame belangrijk voor het in stand houden van ons hele productiesysteem in de vrijemarkteconomie. Het productiesysteem dat overproductie en milieuvervuiling veroorzaakt. De video 'How Things Work, About Stuff' maakt duidelijk dat de consument zich niet goed bewust is van welk systeem hij deel uit maakt. Reclame creëert een beeld van het product dat totaal niet overeenkomt met de realiteit.
4. In de evenwichtseconomie is reclame overbodig
Klanten zijn daarom niet geïnteresseerd in een zo goedkoop mogelijk product. Een goedkoop product zou betekenen dat hij/zij zelf minder salaris zal ontvangen. Transparantie is dus ook belangrijk bij het bepalen van een eerlijke prijs en een eerlijk salaris.
Dat maakt dat deelnemers aan de ev ec geen behoefte hebben aan reclame. Reclame betekent namelijk dat hun positie als werknemer slechter wordt en dat de producten minder voldoen aan de (hogere) eisen van de deelnemers.
Referenties