ECONOMISCHE PROBLEMEN
en het antwoord van de evenwichtseconomie
Wegwerpcultuur
Fast fashion of bankstellen die om de 3 jaar vernieuwd worden, maken deel uit van onze 'wegwerpcultuur'.
Al die wegwerpspullen vormen een grote aanslag op het milieu.
Licentie: ▶
CONSUMENTEN BESTEDINGEN REMMEN DE ECONOMIE
De keuze voor goedkope massaproductie uit het buitenland in plaats van kwaliteit uit eigen land is geen goed nieuws vooral tijdens een crisis.
Keuze voor kwalitatief goede, duurzame producten uit de eigen omgeving is goed voor de economie én voor het milieu.
Deelname aan de evenwichtseconomie biedt de consument kwaliteit uit eigen regio en vormt een financiëel aantrekkelijk alternatief...
Inhoud
1. Consequenties van de keuzes van de consument ▽2. De sleutel ligt bij een andere instelling van de consument ▽
3. De evenwichtseconomie heeft een duidelijk traject dat de consument begeleidt naar de keuze voor eerlijke, duurzame producten ▽
1. Consequenties van de keuzes van de consument
Bestedingen in supermarkten, online en stenen winkels, het succes van Zeeman, Wibra, Action, Op=Op en al eerder Schlecker
laten de trend zien dat een grote groep consumenten gaat voor goedkoop.
De keuzes van de consumenten worden sterk beïnvloed door reclameboodschappen als
'Let op de kleintjes', 'Wast een berg kost een beetje', 'Altijd voordelig' en 'Ik ben toch niet gek'.
Door voor goedkoop te kiezen wordt ook vaker gekozen voor de mindere producten.
Deze producten gaan sneller kapot en zorgen dus voor meer verspilling, zijn gemaakt tegen een laag loon met minder aandacht voor het milieu.
En omdat ze in lagelonenlanden gemaakt worden, verdwijnt werkgelegenheid bij ons.
Bovendien kunnen de goedkopere producten die nog hier gemaakt worden alleen concurreren als de loonkosten laag zijn.
Minder productie in eigen land en lage lonen zorgen er ook voor dat de consument minder te besteden heeft.
Onze economie functioneert onder andere hierdoor duidelijk niet optimaal.
2. De sleutel ligt bij een andere instelling van de consument
China en ook de VS proberen de Europese bevolking verslaafd te maken aan hun rond 2010 voornamelijk goedkope producten, volgens Holslag. Waarom zouden we matige producten van elders importeren? Oosterijk, naast Denemarken, is er rond 2010 in geslaagd om meer banen te creëren in de maakindustrie. Een maakindustrie waarin kwaliteitsproducten gemaakt worden. In deze landen is het welbevinden hoog. Hoe komt dat? In die landen heb je consumenten die willen investeren in duurzaamheid. Zij willen kwaliteitsproducten.
Holslag vindt dat we ons weer moeten realiseren dat onze keuzes als consument en als mens belangrijk zijn. Hij denkt dat de consument weer moet gaan voor kwaliteit, lokaal, duurzaam. En hij erkent dat hij geen pasklare oplossing heeft.
Het grote probleem is dat de consument die gebombardeerd wordt met allerlei reclameboodschappen die in essentie het tegendeel van duurzaamheid verkondigen.
Door de Europese consument te laten terugkeren naar onze eigen kwaliteit en smaak hebben we de mogelijkheid onze economieën weer te laten opbloeien.
3. De evenwichtseconomie heeft een duidelijk traject dat de consument begeleidt naar de keuze voor eerlijke, duurzame producten
Holtzman heeft natuurlijk gelijk, de sleutel ligt bij de consument.
Maar in een economisch systeem waar wij onze arbeid verkopen om met de opbrengsten daarvan te kunnen consumeren
en waar de laagste prijs de norm is, kan de consument zijn gedrag niet veranderen.
De evenwichtseconomie richt het economisch systeem zo in dat we gemeenschappelijk kunnen afspreken wat voor werk we kunnen en willen doen,
zodat we krijgen waar we behoefte aan hebben. Prijs speelt daarbij een ondergeschikte rol omdat de
prijzen gemiddeld 40%-60% lager liggen dan in de vrije markt.
Hierdoor komt de economie in een opwaartse spiraal waarbij de balans tussen werk, privé en behoeften telkens meer in evenwicht komt.
Een groot voordeel is dat de evenwichtseconomie zo is ingericht dat we
veel minder werk hoeven te verrichten
om aan onze echte behoeften te kunnen voldoen.
Hierdoor krijgen we ook ruimte voor een belangrijke behoefte:
persoonlijke ontwikkeling.
Door de andere strucuur van het economisch stelsel gaat de consument ook
anders denken.
Hij gaat niet meer voor de laagste prijs maar is gericht op duurzaamheid.
De richting waarin Holslag denkt, komt sterk overeen met de richting die de evenwichtseconomie kiest.
De maakindustrie, die in Oostenrijk en Denemarken rond 2010 zo succesvol is, vormt ook een belangrijk onderdeel van de evenwichtseconomie.
De evenwichtseconomie kent namelijk alleen een
reële economie, waarvan de maakindustie een belangrijk onderdeel is.
Daarnaast is de evenwichtseconomie gericht op kwaliteit, lokaal en duurzaam.
Met het
groeien van de evenwichtseconomie
gaan de consumenten/deelnemers verschuiven van het 'laagste prijs' koopgedrag naar duurzaam koopgedrag.
De bovenbeschreven elementen van de economische structuur ondersteunen deze overgang.
Referenties